Barn, teknologi og kunst
Jeg er professor på Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap ved NTNU. Jeg har en master i informatikk på Universitet i Pisa, Italia og en doktor grad fra Politecnico i Torino.
Jeg er klar over at jeg bruker et språk som er forankret i teknologisk vokabular og at jeg har en skrivemåte som ikke er typisk for den norske kulturdebatten. Jeg vil helst ikke at andre skal gå over språket mitt fordi jeg har til hensikt at mitt stemme som er preget av teknologi og internasjonale innslag, skal være tydelig i denne diskusjonen.
KNYT (Kunst og ny teknologi) er ikke noe nytt. Datateknologi og kunst har vært i kontakt siden de første datamaskiner ble brukt i 1950-tallet. Jeg studerer skjæringspunktet mellom teknologien og kunst og dette er mitt utgangspunkt for å reflektere over barn og medvirkning.
Vi har invitert kunstneren Aase-Hilde Brekke til å skrive en tekst. Brekke angriper viktige temaer som barns kreativitet; forhold mellom kunst og læring; rollen til barn i prosesser med både barn og voksne. Brekke avslutter med en hverdagslig fortelling om barn, kunst og teknologien og oppfordrer oss "Når vi snakker om barn og kunst, må vi ikke stoppe der, vi må snakke med dem."
Picture taken at remida during the k+k=k workshops in october 2010.
Deretter presenterer jeg et konkret teknologisk kunstprosjekt med barn og en tekst av Julia Krankenhagen. Prosjektet heter Kunst + Komputer = Kreativitet (K+K=K) og var et samarbeid mellom NTNU, biennalen for kunst og teknologi Meta.Morf, ReMida senteret og kulturbyrået Mesén. I høst 2010 tilbød K+K=K flere verksteder der barn på 12 år ble invitert til å skape en hjemmelaget elektronisk verden. Verksteder ble holdt i ReMida-senteret der deltakerne kunne delta i skapende aktiviteter med bruk av resirkulerte materialer og Open Source Software. Sentrale personer var Pål Bøysen, Audun Eriksen og Julia Krankenhagen. Teknologien i dette prosjektet er Open Source verktøyet Scratch (http://scratch.mit.edu/) som er laget av Lifelong Kindergarten Group - MIT Media Lab. Scratch legger til rette for at barna kan laste opp sine prosjekter og samarbeide med hverandre og med resten av verden. Medvirking er sentral i Scratch fordi den er Open Source og fordi barna inviteres til å skape og dele prosjekter.
<< tilbake til premissteksten
Picture taken at remida during the k+k=k workshops in october 2010.
Deretter presenterer jeg et konkret teknologisk kunstprosjekt med barn og en tekst av Julia Krankenhagen. Prosjektet heter Kunst + Komputer = Kreativitet (K+K=K) og var et samarbeid mellom NTNU, biennalen for kunst og teknologi Meta.Morf, ReMida senteret og kulturbyrået Mesén. I høst 2010 tilbød K+K=K flere verksteder der barn på 12 år ble invitert til å skape en hjemmelaget elektronisk verden. Verksteder ble holdt i ReMida-senteret der deltakerne kunne delta i skapende aktiviteter med bruk av resirkulerte materialer og Open Source Software. Sentrale personer var Pål Bøysen, Audun Eriksen og Julia Krankenhagen. Teknologien i dette prosjektet er Open Source verktøyet Scratch (http://scratch.mit.edu/) som er laget av Lifelong Kindergarten Group - MIT Media Lab. Scratch legger til rette for at barna kan laste opp sine prosjekter og samarbeide med hverandre og med resten av verden. Medvirking er sentral i Scratch fordi den er Open Source og fordi barna inviteres til å skape og dele prosjekter.
<< tilbake til premissteksten
Fordypningstekster
Lenker relatert til K+K=K:
(Scratch:Programming for All, skrevet av Scratch Inventor Mitchel Resnick og andre.)