46 millioner til dans og teater
Det er bevilget litt over 46 millioner kroner til 38 danseprosjekter og 50 teaterprosjekter over hele landet i årets siste tildelinger fra Norsk kulturfond. Koronapandemiens innvirkning på samfunnet påvirker temaene og formidlingsstrategiene i prosjektene.
– Vi ser en klar tendens mot flere utendørsforestillinger, vandringer og installasjoner for få publikummere av gangen. Mange kunstnere leter etter nye tilnærminger som lar dem arbeide med fysiske møter, særlig nå i lys av koronasituasjonen, og er tydelige på at de mener digital formidling svekker scenekunstens egenart, forteller scenekunstkonsulent Jørgen Knudsen.
Publikumsmøter under korona
Noen prosjekter springer eksplisitt ut av samfunnsendringene som følge av koronasituasjonen. «Flekker 2021» av Yaniv Cohen er et oppsøkende danseprosjekt for barn der utøvere i fargesterke drakter dukker uventet opp på barnas egne arenaer. Det skal vekke nysgjerrighet og fantasi, og invitere til en felles opplevelse av kreativ og fysisk utfoldelse.
Se intervju med Yaniv Cohen da forestillingen ble satt opp under Bodø Biennale tidligere i år:
Et annet eksempel er «Munnbind» av Vardeteatret, som er en teaterforestilling med nyskrevet tekst. Handlingen er lagt til et fengselsmiljø, og forestillingen er laget for å bli spilt for innsatte og ansatte i fengsler.
– Teaterutvalget understreker viktigheten av at det finnes kulturtilbud under koronapandemien som når publikumsgrupper som kan bli oversett. Vardeteatret har lang erfaring med å arbeide med teater i kriminalomsorgen og får 495 000 kroner for å fortsette dette arbeidet, sier utvalgsleder Deise Nunes.
Norsk-japansk figurteater
Noen av rundens største bevilgninger gikk til kunstnere som skal arbeide med figurteater. Med utgangspunkt i Kafkas «Jegeren Gracchus» skal Grusomhetens teater i samarbeid med det japanske figurteaterkompaniet ISSHI-ZA, arbeide frem en visuell forestilling som forener europeiske og asiatiske tradisjoner.
Teaterviter og figurteaterkunstner Anne Helgesen har lenge forsket på norsk barnedramatikk, noe som er utgangspunktet for en satsing på nyoppsetninger av historisk barnedramatikk i regi av produksjonsenheten hennes Katta i sekken. Hun får tilskudd til «Gjenerobring av Nyfødt Andersen og Rampegutt» av Anne-Cath Vestly.
Regional spredning
Fagutvalgene har prioritert prosjekter fra kunstnere som bor eller arbeider i ulike regioner for å bidra til å bygge opp solide produksjonsmiljøer utenfor hovedstaden og de nærliggende områdene. Denne runden ble kunstnere fra henholdsvis Vestland og Troms og Finnmark prioritert på grunn av sterke prosjekter med egenart og tydelig skapervilje. Et eksempel er prosjektet «Error: Gender» av den tromsøbaserte dansekunstneren Mari Bø.
– Prosjektet går inn i den komplekse erfaringen til ungdom om kjønnsidentitet og seksualitet. Bø ønsker å skape et større rom for disse temaene gjennom kunsten og vil blant annet arbeide med tabubelagte spørsmål om pornografi og onani, avslutter Jørgen Knudsen.
Se alle tildelingene til fri scenekunst – dans
Se alle tildelingene til fri scenekunst – teater
Tilleggsbevilgninger i 2021
Koronapandemien har ført til store begrensninger for scenekunstproduksjon og -visninger i 2020, og skapt en vanskelig situasjon for aktørene i scenekunstfeltet. De faglige utvalgene for scenekunst, dans og teater jobber nå med løsninger for å imøtekomme søknader om tilleggsbevilgninger også i 2021. Mer informasjon om dette er ventet i januar neste år.